Relatie manager/medewerker onder druk bij thuiswerken.

Thuiswerken. Volgens onderzoek van TNO wil 1 op de 4 mensen dat blijven doen ook na Corona. Ook de combinatie thuis en kantoor lijkt bij velen in trek. Het houdt ons bezig. Even googelen en je hebt zo 10 lijstjes met thuiswerktips om effectief en gezond aan de slag te blijven. Wat mij bezighoudt is nog een andere vraag. Wat is het effect van thuiswerken op de relatie manager/medewerker?

Geen binding zonder aandacht

Voor iedere goede relatie geldt dat aandacht voor elkaar belangrijk is. Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het geven van die aandacht. Binding met jou is binding met het bedrijf. Grote afstand tot jou is vaak ook direct minder binding met het bedrijf. Met alle gevolgen van dien.

Relatie met leidinggevende heeft impact

Uit ander onderzoek (vóór Corona) blijkt dat 1 op de 4 werknemers in Nederland overweegt een andere baan te zoeken vanwege een slechte relatie met zijn of haar leidinggevende. Dat is nogal wat. En nog afgezien van de persoonlijke treurige aspecten daarvan, die je niet wilt, kost het vinden van een goede nieuwe medewerker tijd en geld. Alle ervaring loopt de deur uit. Je kunt weer opnieuw beginnen. En dan heb ik het nog niet eens over het effect op de sfeer en de andere collega’s.

Team call

Volgens een manager die ik vorige week sprak is goed contact houden met medewerkers geen probleem. “We hebben zeker één keer per week met het team een videocall” zei ze “en ik mail om de dag wel een keer over onze projecten. En collega’s hebben onderling toch ook contact?” Tsja. Voelt je medewerker zich zo echt door je ‘gezien’?

Niet communiceren is ook communicatie

Je kunt niet níet communiceren, zei Paul Watzlawick al in de jaren ’60 van de 20e eeuw in zijn standaardwerk over menselijke communicatie. En bij het thuiswerken wint die uitspraak nog aan betekenis. Vertaald naar het heden zegt hij daarmee: als je zelden contact opneemt buiten teamvergaderingen om, of alleen per mail of Whatsapp, dan communiceer je eigenlijk: jij boeit me niet. Jij bent niet interessant voor mij en ook niet voor het bedrijf…. Het zal je maar gezegd worden.

Wat anders doen bij management op afstand?

Een aantal jaar geleden deden Mercuri Urval en de Business School van de TH in Ingolstad een onderzoek naar de ’virtuele manager’, management op afstand. Dat richtte zich vooral op internationaal samengestelde teams binnen bedrijven. 87% van de ondervraagden die daar mee te maken had, vond dat de managers van deze virtuele teams over andere of extra competenties moesten beschikken om online/off-site samenwerking tot een succes te maken. Maar slechts 10% van de bedrijven had er echt over nagedacht wat dat dan in de praktijk betekent. Ik ben benieuwd of dat inmiddels anders is.

Out of sight, out of mind

De meeste organisaties beseffen wel dat voor het succes van een onderneming de mensen centraal moeten staan. Dus voor je rol als manager / leider betekent dat precies hetzelfde. Op kantoor loop je vaak wel bij iemand binnen, en je wordt aan de persoon herinnerd tussen alle drukte door als je hem of haar ziet lopen. Maar buiten je gezichtsveld mis je die triggers en out of sight is dan al snel out of mind. De mens in jou als leidinggevende heeft ongetwijfeld ook zo z’n voorkeuren voor de ene of de andere medewerker. Waarschijnlijk is dat nog wederzijds ook. Je zult bij de één sneller de telefoon pakken dan bij de ander. Maar dat kun je je niet permitteren in een thuiswerksituatie.

Taakgericht of introvert?

Niet iedereen is even mensgericht of contactueel sterk. Daarom zullen zeker de taakgerichten en de introverten onder ons een tandje bij moeten schakelen. Juist als dat jouw persoonlijkheidskenmerken zijn, dan is het je taak om de communicatielijnen bewust open te houden en aandacht te geven. Investeren in de relatie met je medewerkers is investeren in het succes van de organisatie. Oprechte aandacht levert voor beide partijen veel op.

Proactief communiceren

Gebruik je agenda en bel. Doe je dat niet dan is de kans groot dat je door de waan van de dag een paar medewerkers vergeet te bellen. Geen onwil, maar je denkt, ik doe het morgen wel. Of je denkt, ik spreek ze bij de videomeeting volgende week al. Maar persoonlijke aandacht geven in een video-call met meerdere mensen is een illusie. Proactief communiceren is vereist. Dat vraagt planning en initiatief. Voor sommigen betekent dat nieuwe gewoonten aanleren. Als je wacht totdat je iemand ziet bij de koffieautomaat, ben je te laat. Want dat kan nog wel eens even duren.

Verlost van je manager

Laten we hopen dat de mensen die volgens het onderzoek van TNO graag voortaan thuis willen werken, dat niet willen omdat ze dan juist van hun manager verlost zijn. Dat zou natuurlijk ook kunnen.