Het begon op 19 maart met een eerste mailtje van een van mijn opdrachtgevers: het kennismakingsgesprek dat ik in die week met een potentiële coachklant zou houden, werd uitgesteld, tot alles weer normaal zou zijn. En ook andere afspraken werden uitgesteld tot na………

Inmiddels zijn we zes weken verder en komt het besef dat wat normaal was tot half maart, voorlopig niet meer normaal wordt. Ook niet als na 20 mei 2020 de samenleving van het slot gaat.

Anders ontmoeten, leren, werken

Deels komt dat omdat we vooralsnog moeten zien te dealen met de aanwezigheid van het virus, wat nog langere tijd impact gaat hebben op onze manier van werken, leren en ontmoeten. Maar dat is zeker niet de enige reden. Onze manier van werken is in een paar maanden tijd drastisch en blijvend veranderd. In twee maanden tijd hebben wij ons allemaal in een snel tempo nieuwe vormen van communiceren eigen gemaakt, die vermoedelijk deel uit blijven maken van onze omgang met klanten en collega’s. Omdat de nieuwe manier van werken zo handig is, reistijd bespaart en verrassend goed blijkt uit te pakken. Ik heb het over online ontmoeten, leren en werken door videobellen, chatten, mailgebruik en ouderwets telefoneren.

Na het eerste gestuntel met videobellen (nee, het geluid doet het niet; je BEVRIEST!) kunnen langzaam aan de meeste mensen goed overweg met programma’s als Zoom, Teams, Jitsymeet, Skype of welk ander platform dan ook. Van jong tot oud. Zelfs oma’s van ver in de tachtig hebben het videobellen ontdekt en weten er mee om te gaan.
En omdat online ontmoeten, leren en werken zo normaal zijn geworden, zien we dat meer en meer mensen ervoor open staan om ook coachactiviteiten online te organiseren.

Online coaching

Reden voor ons om ons te oriënteren in online coachen. Mijn collega neemt tegenwoordig assessments online af. De potentiële klant die ik hierboven noemde, is nu toch gestart met een coachtraject via videobellen afgewisseld met e-mailcoaching en chatting. Dankzij een opleiding E-coaching bij Europees Instituut de Baak leer ik op een andere manier mijn vak uitoefenen. Verfrissend en uitdagend! Gaandeweg word ik steeds enthousiaster over online coaching, vanwege de voordelen die het klanten biedt. Meer dan ik eigenlijk van tevoren had bedacht.

In face-to-face gesprekken pik je als coach een fors aantal nonverbale signalen op, die je meeneemt in je coachtraject. Online coaching werkt anders.  Zelfs videobellen dat het meest een face-to-face gesprek benadert, laat minder nonverbale signalen zien en heeft daarmee een andere gespreksdynamiek. Die verschillen zijn het grootst voor het andere uiterste van online coaching, coachen via e-mail. Reden om eens stil te staan bij de impact van e-mailcoaching voor coach en klant.

Impact e-mailcoaching

Coachen via e-mail betekent voor mij als coach zorgvuldig lezen van berichten van klanten en doordacht formuleren van antwoorden en interventies in de vorm van opdrachten en het delen van kennis. Het betekent ook wekelijks of frequenter contact met de klant, waardoor ik als coach dichter aansluit bij een traject dat een klant doorloopt. E-mailcoaching heeft zo overeenkomsten met ‘coaching on the job’. En is een ander coachtraject, dan de traditionele vorm van coaching met een afspraak eens in de twee weken.

Voor coachklanten zijn er duidelijke voordelen verbonden aan deze wijze van coaching. Allereerst de flexibiliteit. Coachklanten hebben de gelegenheid om op elk gewenst moment en op iedere gewenste locatie contacten met hun coach te onderhouden. Op een moment dat bij hen past. De frequentie van de contacten ligt vaak hoger waardoor klanten sneller feedback krijgen op nieuwe ontwikkelingen. E-mailcoaching biedt coachklanten daarnaast de mogelijkheid om in hun eigen tempo opdrachten te doen, reacties op mails van de coach nog eens na te lezen en dat nog eens te overdenken. Uit onderzoek blijkt dat coachklanten via e-mailcoaching daardoor sneller tot de kern van hun vraagstuk komen en van daaruit al snel stappen kunnen maken naar de door hen gewenste toekomst.  E-mailcoaching is dus verrassend effectief.

Toekomst voor blended oaching

Vanwege deze voordelen, vermoed ik dan ook dat we na de Coronatijd e-mailcoaching en andere vormen van online coaching in zullen blijven zetten. Ik denk daarbij aan een ‘blended’ vorm van coaching met afwisseling van face-to-face gesprekken, videobellen, audiobellen, e-mailcoaching en chatten. Op maat, in een ideale mix voor de klant, passend bij de vraagstukken, voorkeuren en mogelijkheden van klanten. En in ieder geval geschikt voor als het nieuwe normaal er voor langere tijd toch echt anders uit komt te zien dan ons oude normaal.

Geïnteresseerd? Mail ons!

Meer weten over  e-coaching? https://www.businezz.nl/product/100-1631_E-coaching